Widok elektrycznych hulajnóg na polskich drogach i ścieżkach rowerowych stał się powszechny. Szczególnie dużo widać ich w dużych miastach, jednak służą również mieszkańcom wsi do pokonywania niewielkich odległości. Nikogo już dzisiaj nie dziwi też prawie bezgłośnie poruszający się rower elektryczny. Czy te rozwiązania są ekologiczne?
Biorąc pod uwagę szeroką ofertę rowerów elektrycznych, można się spodziewać, że wkrótce będą one równie częstym widokiem, co elektryczne hulajnogi. W sprzedaży dostępne są elektryczne rowery męskie i damskie, trekkingowe, górskie i miejskie. Dostępne są małe, składane konstrukcje jak i duże wygodne krążowniki. Podobnie jak w przypadku hulajnóg elektrycznych, oferta tego typu sprzętu z roku na rok znacząco się wzbogaca.
Aby lepiej zrozumieć wady i zalety, jakie charakteryzują rower elektryczny, najpierw sprawdźmy czym różni się taki środek transportu od tradycyjnego roweru. Po pierwsze, rower elektryczny posiada baterię. W tańszych modelach jest ona umieszczona przy ramie albo na tylnym bagażniku roweru. W droższych modelach często jest w ogóle niewidoczna, albowiem jest zintegrowana z ramą.
Wszystko zależy od parametrów urządzenia. Najprostsze, podobnie jak używane czy te do samodzielnego montażu, można kupić już od około 1,5 tys. złotych. Górna granica, za którą można kupić rower elektryczny, praktycznie nie istnieje. Bez problemu można znaleźć pojazdy o wartości niemal 50 tys. złotych.
Odpowiedź na powyższe pytanie jest złożona, albowiem z jednej strony rowery elektryczne nie emitują spalin, jednak z drugiej strony, zasilająca je bateria zawiera w sobie metale ciężkie, a jej produkcja obarczona jest często znacznym śladem węglowym. Ponadto bateria ma określoną żywotność – naładujemy ją określoną liczbę razy, zanim zacznie tracić swoją nominalną pojemność. To oznacza, że nasz rower będzie mógł pokonać krótszą trasę z elektrycznym wspomaganiem. Ostatecznie, będziemy skazani na zakup nowej baterii. Rozwój technologii oraz prawodawstwa skutkować będzie znacznymi zmianami w powyższym zakresie. Przewidywane jest wprowadzenie obowiązku wykorzystywania w produkcji nowych baterii z materiałów z recyklingu[1]. Ta zmiana z czasem może sprawić, że zużyte baterie będą mniejszym obciążeniem dla środowiska naturalnego, niż są obecnie.
Można więc stwierdzić, że rowery elektryczne są mniej ekologicznym rozwiązaniem od rowerów napędzanych wyłącznie siłą mięśni. Jednak, jeżeli ma służyć zastąpieniu samochodu – na przykład w dojazdach do pracy – rower elektryczny wydaje się idealnym kompromisem pomiędzy wygodą użytkownika, a ekologicznym podejściem do kwestii transportu.
Ponadto, by rozstrzygnąć kwestię czy rower elektryczny jest ekologiczny, warto zadać także pytanie o sposób jego ładowania. Jeśli bowiem założymy, że do napełnienia baterii takiego pojazdu wykorzystamy naszą przydomową elektrownię, czyli energię pochodzącą z paneli fotowoltaicznych lub będziemy kupować prąd z zielonym certyfikatem, to nie ma wątpliwości, że elektryki oferują również przenoszenie emisji z ulic miast na teren wytwarzania energii elektrycznej. Im więcej instalacji zeroemisyjnych takich jak OZE czy atom, tym bardziej będzie to ekologiczny transport.
Czy hulajnogi są ekologicznym środkiem transportu? Na ich korzyść przemawia duża ich dostępność – coraz częściej hulajnogi można wypożyczać na minuty, a z jednego takiego pojazdu, tego samego dnia korzystać może wiele osób. Jako pojazd skonstruowany do przemieszczania się na krótkich dystansach, ogólnodostępne hulajnogi są więc wykorzystane w maksymalnie optymalny sposób. Z drugiej strony, ich bardziej intensywne użytkowanie skutkuje wcześniejszym zużyciem baterii i szybszą koniecznością ich wymiany. Hulajnoga elektryczna, w przypadku niewielkich odległości np. w mieście, może zastąpić samochód, w takiej sytuacji, elektryczne urządzenie, które pozwala unikać spalania paliwa przez silnik samochodu – wraz ze wszystkimi nieprzyjemnymi tego skutkami – jest z pewnością rozwiązaniem bardziej przyjaznym środowisku.
[1] https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/economy/20220228STO24218/nowe-przepisy-ue-dla-bardziej-ekologicznych-i-etycznych-baterii