Elektromobilność – stacje ładowania w biznesie

Stacja ładowania samochodów elektrycznych | Biznes

Zmiany na rynku motoryzacyjnym – stopniowe odchodzenie od samochodów z silnikiem spalinowym na rzecz elektrycznych to jednocześnie szansa i wyzwanie dla wielu polskich firm. Korzystne perspektywy zarysowują się m.in. dla branży stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Z opublikowanego w lutym bieżącego roku raportu przygotowanego wspólnie przez firmę konsultingową EY oraz stowarzyszenia przemysłu energetycznego Eurelectric wynika, że w ubiegłym roku 1 na 5 sprzedanych w Europie pojazdów miał napęd elektryczny. Eksperci są jednak zgodni, że to dopiero początek elektromobilnej rewolucji. W ich opinii, w stosunkowo krótkim czasie, bo do 2030 r., liczba zeroemisyjnych samochodów zwiększy się z 5 do 65 mln. Podobną dynamikę, choć oczywiście w odpowiednio mniejszej skali, będzie można obserwować również w Polsce. To ogromne wyzwanie dla całego sektora elektromobilności, ale jednocześnie okazja na rozwój dla wielu, także małych, rodzinnych firm. 

Inwestycja w stacje ładowania
Coraz większa liczba samochodów elektrycznych w naturalny sposób przekłada się również na rozwój infrastruktury. Wciąż jednak liczba stacji ładowania jest zbyt mała w stosunku do potrzeb rynku. Warto więc zainteresować się inwestycją w publiczne ładowarki prądu przemiennego AC lub stałego DC. 

Rozważając takie przedsięwzięcie, w pierwszej kolejności należy się zastanowić nad lokalizacją. Wybór odpowiedniego miejsca jest kluczowy dla osiągnięcia sukcesu i szybkiego zwrotu nakładów. Najlepsze są obiekty, przez które przewijają się setki, a nawet tysiące zmotoryzowanych każdego dnia. Mogą to być więc hotele, centra handlowe czy biurowce. Do zainstalowania stacji ładowania świetnie nadają się też stacje paliw. 

Ile można zarobić na stacji ładowania?
Koszt zakupu stacji AC wraz z montażem wynosi od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku stacji DC koszty budowy oscylują w granicach 100 tys. zł.  To jednak i tak niewiele w porównaniu z tradycyjną stacją paliw, w którą trzeba zainwestować nawet kilka milionów złotych. 

Przychody zależą natomiast od liczby klientów oraz stawek za ładowanie. Na stacjach zasilanych prądem przemiennym (AC) cena wynosi ok. 1,2-1,9 zł za 1 kWh. Z kolei za szybkie ładowanie na stacjach zasilanych prądem stałym (DC) kierowcy płacą średnio 2,0-2,5 zł za 1 kWh + w niektórych przypadkach stawka za postój wynosi 0,3-0,4 zł/min. W korzystnej lokalizacji zwrot poniesionych nakładów powinien nastąpić po około 4-6 latach.

Dodatkowo planując inwestycję, należy również wziąć pod uwagę rządowe dopłaty oraz preferencyjne finansowanie, dzięki którym zainstalowanie stacji ładowania samochodów elektrycznych może okazać się korzystną inwestycją. Od 7 stycznia 2022 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyjmuje wnioski w ramach programu priorytetowego „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. Dofinansowanie można otrzymać na budowę ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy od 22 do 150 kW. 

Wybór sprawdzonego partnera
Kolejną ważną kwestią jest wybór odpowiedniego dostawcy technologii. ENERGA-OBRÓT S.A., należąca do Grupy ORLEN, posiada w swojej ofercie stacje ładowania samochodów elektrycznych. Proponowane urządzenia posiadają wtyki i przewody kompatybilne z gniazdami popularnych samochodów elektrycznych. Wyposażone zostały m.in. w wyświetlacz oraz czytniki kart RFID. Ponadto wyróżniają się kompaktową budową oraz nowoczesnym designem.

Zapewniamy kompleksową usługę, która obejmuje dostawę, montaż oraz uruchomienie stacji ładowania we wskazanej lokalizacji. W przypadku wolnostojących stacji ładowania instalacja obejmuje również prace ziemne oraz wykopanie fundamentów. ENERGA-OBRÓT wykonuje wszystkie niezbędne prace projektowo-budowlane związane z ułożeniem linii kablowej, przyłączeniem jej do sieci lub dostawieniem złącza pomiarowego. Po zakończeniu robót dokumentacja powykonawcza zostaje przekazana do Urzędu Dozoru Technicznego, który dokonuje odbioru technicznego stacji – mówi dr inż. Kamil Łapiński z ENERGA-OBRÓT S.A. 

Inwestor nie musi się zajmować formalnościami, bowiem wszystkie sprawy załatwiane są przez pracowników ENERGA-OBRÓT S.A. Dodatkowo ma możliwość podpięcia stacji do wspólnej sieci ORLEN Charge, która rozliczy opłaty za usługę ładowania. W skład tej usługi wchodzi obsługa infolinii oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. 

Wiele korzyści
Podłączenie do wspólnej sieci ORLEN Charge to szansa na rozwój firmy i pozyskanie nowych klientów. Grupa ORLEN posiada obecnie najwięcej stacji ładowania w Polsce i wyznacza trendy w tej dziedzinie. Jest dostawcą nowoczesnych rozwiązań i technologii, za którym podążają inni. Kierowcy w ramach usługi uzyskują dostęp do dedykowanej strony, za pomocą której łatwo mogą zlokalizować stację ładowania i zapoznać się z jej ofertą. Ponadto dzięki aplikacji mobilnej mają możliwość zdalnego uruchomienia sesji ładowania, monitorowania tego procesu oraz pobrania faktur. ORLEN ma w planach dynamiczny rozwój sieci, w tym stworzenie hubów do ładowania, które będą mogły obsługiwać kilka samochodów elektrycznych jednocześnie.
 

A jak naładować takiego elektryka?